Cuma, Eylül 16, 2005

target="_blank" || ben demiştim demek istiyorum

XHTML 1.0 kodlarında yeni pencerede açma işlemi yani target="_blank" in standart dışı kabul edilmesine fena halde bozulmuştum.

Çünkü bu "Ok. Ben de web standartlarına uyayım" dediğiniz anda, zaten ilk 5-10 saniye de çekip gitme potansiyeline sahip kullanıcıları (itiraf etmek gerekirse; ben de bu kitle içindeyim) kendi elinizle başka bir yere götürüp bırkakmış olmak gibi geliyordu.

Sırf ama sırf bu yüzden kim bilir kaç defa bildirgeçe sinirlenip, alakalı alakasız önümde ne kadar tarayıcı penceresi varsa kapatmıştım hepsini.
Yahuu bu standartlar
benim için/insanlar için değil mi, dedim kaç defa. Der demez bir yerden Ömer bir yerden de Mehmet:

- İyi ama görme engellilerin yada bir buzdolabının da internet sitelerinde dolaşabilmesi için bunlar gerekiyor. S T A N D A R T baba standart! hiçbişi anlamıyor musun sen bu kelimeden" dediler sanki. Taa uzaklardan uğultulu bir sesle. Dayanamadım bastım çığlığı gecenin bir yarısı suçsuz monitörümü azarlayarak:

- İyi de abi,
o buzdolabı da benim için değil mi, JAWS ve benzerlerinin okuması için görme engelsiz kullanıcıları takip engelli hale getirmeye ne w3.org un ne de başka hiç kimsenin hakkı yok ki. (ekran okuyucu programlara isternise _blank i etkisiz kılan bir özellik yada agent referere bakarak geri dönüşü sağlayacak bir sistem eklemek daha mantıklı değil mi)

Mesele 800x600 olaylarına, Amazon'a, ihtiyaçlara, Harvard işletmedeki ilk derslere falan da sıçradı ama konuyu daha fazla dağıtmamak ve de
halisunasyon olayını uzatmamak için asıl konuya dönüyorum: target=_blank.

Herhalde kendimi kaybedip fazlaca yüksek sesle bağırmışım ki sesim 1,5 sene öncesine gitmiş. Tantek Çelik ve arkadaşları duymuşlar. O yüzden de CSS 3 'e
target-name: current root parent new modal string
target-new: window tab none
target-position: above behind front back
target: target-name target-new target-position
eklemişler. Keşke sesin zamanda yolculuk yapabildiğini daha önceden öğrenmiş olsamda zavallı monitörüm korkudan rotasyon hataları vermeye başlamamış olsaymış. Neyse artık alıcaz yeni bitane...

Hiç yorum yok: